ALGEMENE VOORWAARDEN
Selected by Louise
Artikel 1 – Definities
-
Overeenkomst: Deze Overeenkomst.
-
Onderneming: Selected by Louise, KBO 0677.645.859, RPR Leuven, Bondgenotenlaan 81, 3000 Leuven. hello@selectedbylouise.be.
-
Klant: Elke persoon die Producten aankoopt of opdracht geeft aan de Onderneming om Diensten te verlenen.
-
Producten: De goederen beschikbaar voor aankoop op de Website of in de vestiging van de Onderneming.
-
Diensten: De Diensten die de Onderneming verleent aan de Klant in overeenstemming met haar instructies, zoals de restauratie van lederwaren.
-
Toevertrouwde Voorwerpen: Alle goederen die toebehoren aan een Klant en aan de Onderneming worden toevertrouwd in het kader van de Diensten.
-
Website: www.selectedbylouise.be.
Artikel 2 – Algemeen
2.1. Deze algemene voorwaarden zijn onderworpen aan het Belgisch recht. De rechtbanken van
Leuven zijn bevoegd om kennis te nemen van geschillen die voortvloeien of verband houden met
deze overeenkomst.
2.2. De Onderneming kan deze algemene voorwaarden te allen tijde wijzigen. De algemene
voorwaarden die van kracht zijn op het moment van de bestelling van zijn van toepassing op de
Overeenkomst tussen de Klant en de Onderneming.
2.3. De nietigheid van een bepaling of deel ervan een bepaling zal niet de geldigheid aantasten van
de rest van de Overeenkomst. In geval van nietigheid zullen de partijen te goeder trouw
onderhandelen om een vervangende bepaling overeen te komen die, voor zover mogelijk, het
beoogde commerciële resultaat van de oorspronkelijke bepaling bereikt.
2.4. Deze voorwaarden zijn exclusief van toepassing. Bijkomende voorwaarden van de Klant worden
uitgesloten, behoudens wanneer deze voorafgaandelijk, schriftelijk en uitdrukkelijk door de
Onderneming aanvaard zijn.
Artikel 3 – Herroepingsrecht en terugbetaling
3.1. Bij verkoop op afstand aan consumenten heeft de Klant het recht om de Overeenkomst te
herroepen.
3.2. De Klant mag de Overeenkomst alleen herroepen als de Producten niet zijn gebruikt, volledig
en onbeschadigd zijn, en voorzien zijn van hun originele labels en verpakking. De Klant is
aansprakelijk voor waardevermindering die het gevolg is van het behandelen van de Producten dat
verder gaat dan nodig was om de aard, de kenmerken en de werking van de goederen vast te
stellen.
3.3 De Klant kan het herroepingsrecht niet uitoefenen wanneer de verkoop niet op afstand werd
gesloten, wanneer de Klant niet de hoedanigheid als consument heeft of in de gevallen voorzien
door artikel VI.53 van het Wetboek Economisch Recht. Voor het uitvoeren van Diensten verzoekt
de Klant de Onderneming om deze zo snel mogelijk uit te voeren en erkent zij haar herroepingsrecht
te verliezen zodra de onderneming de overeenkomst volledig heeft uitgevoerd.
3.4. De Klant dient de Onderneming op de hoogte te brengen door het invullen van het
modelformulier in bijlage 1 en dit document aangetekend te versturen.
3.5. De Producten moeten binnen de vijf (5) dagen na kennisgeving van herroeping op eigen kosten
en op eigen risico worden verzonden of afgeleverd.
3.6. De Onderneming zal de door de Klant betaalde bedragen, exclusief leveringskosten,
terugbetalen na ontvangst van de Producten. De Onderneming kan de terugbetaling verminderen
met waardeverminderingen die het gevolg zijn van het behandelen van de Producten dat verder
gaat dan nodig was om de aard, de kenmerken en de werking van de Producten vast te stellen.
Artikel 4 – Klachtenprocedure
4.1. Als de Klant klachten heeft, kan zij contact opnemen met de Onderneming per e-mail via
hello@selectedbylouise.be of op afspraak in de handelsruimte van de Onderneming.
4.2. De Klant kan contact opnemen met de volgende entiteit om het geschil buiten de rechtbank te
regelen: Consumentenombudsdienst, North Gate II, Koning Albert II-laan 8 bus 1, 1000 Brussel,
+32 2 702 52 00, contact@consumentenombudsdienst.be, alsook bij het door de Europese Unie ter
beschikking gestelde online platform voor geschillenbeslechting, http://ec.europa.eu/odr.
Artikel 5 –Geldigheid aanbod
5.1 Een aanbod geldt steeds zolang de voorraad strekt en kan te allen tijde worden aangepast of
ingetrokken door de Onderneming. De Onderneming kan niet aansprakelijk gesteld worden voor het
niet beschikbaar zijn van een Product.
5.2 Een offerte voor Diensten dient aanvaard te worden binnen een periode van tien (10) werkdagen,
waarna deze vervalt.
Artikel 5 – Overdracht en onderaanneming
5.1. De Onderneming heeft het recht deze overeenkomst te laten uitvoeren door onderaannemers
of over te dragen aan derden zonder voorafgaande toestemming van de Klant.
Artikel 6 – Betaling en betalingsmiddelen
6.1. De Klant dient een Product of een Dienst te betalen op het moment van aankoop, tenzij hiervan
in onderlinge overeenkomst wordt afgeweken. Indien de prijs voor Diensten hoger uitvalt dan initieel
voorzien wordt de bijkomende vergoeding na uitvoering van de Diensten betaalt.
6.2. Als de Onderneming geen volledige betaling ontvangt binnen de betalingstermijn, is de Klant
1% nalatigheidsinterest per maand verschuldigd. Voor iedere betalingsherinnering zal een kost van
35 EUR worden aangerekend. Waar mogelijk heeft de Onderneming het recht om de bestelling te
annuleren. Een annuleringskost van 15% is desgevallend door de Klant verschuldigd.
Artikel 7 – Verzending, levering en afhaling
7.1. De Onderneming levert de Producten zoals die worden beschreven in de productomschrijving.
De Klant begrijpt en aanvaardt dat de Onderneming vintage en/of gerestaureerde Producten
aanbiedt en de Producten per definitie niet in nieuwstaat worden verzonden. De Producten worden
aldus aangekocht in de staat waarin ze zich bevinden op het moment van aankoop.
7.2. De Klant heeft tijdens het bestelproces de keuze uit verzending of afhaling.
7.3. Levertijden worden slechts indicatief opgegeven. Overschrijding van de levertermijn geeft geen
recht op schadevergoeding en/of ontbinding van de overeenkomst.
7.4 Het risico op schade of verlies gaat over op de Klant op het moment dat de Onderneming of de
bezorger de Producten of Toevertrouwde Voorwerpen overhandigt aan de Klant. De Klant dient de
Producten te controleren op eventuele schade bij ontvangst. Door inontvangstneming zonder
voorbehoud aanvaardt de Klant het Product in de staat waarin het zich bevindt. Indien de Klant zelf
Toevertrouwde Voorwerpen aan de Onderneming verzendt is de klant verantwoordelijk voor schade,
diefstal en verlies tijdens de verzending.
7.5 Indien de Klant nalaat om Toevertrouwde Voorwerpen op te halen binnen een termijn van één
(1) jaar na uitvoering van de Diensten wordt de overeenkomst automatisch beëindigd. De
Toevertrouwde Voorwerpen komen desgevallend toe aan de Onderneming. De Klant heeft in dat
geval geen recht op vergoeding.
7.6 Bij afhaling van Producten geldt een annuleringskost van 15% indien de Klant nalaat om
Producten af te halen binnen een termijn van 30 dagen na aankoop.
7.7 De Onderneming spant zich in om de overeengekomen uitvoeringstermijn van Diensten of de
leveringstermijn van Producten na te leven. Deze termijn is echter louter indicatief. De Onderneming
is niet aansprakelijkheid voor vertragingen in de dienstverlening.
Artikel 8 – Eigendomsvoorbehoud & retentierecht
8.1 De geleverde artikelen blijven exclusieve eigendom van de Onderneming totdat de Klant al haar
verplichtingen uit alle met de Onderneming gesloten overeenkomsten volledig is nagekomen.
8.2 De Onderneming heeft het recht haar verplichtingen, inclusief de teruggave van Toevertrouwde
Voorwerpen, op te schorten zolang de Klant niet heeft voldaan aan haar verplichtingen uit alle met
de Onderneming gesloten overeenkomsten.
Artikel 9 – Vakbekwaamheid
9.1 De onderneming spant zich in om Diensten te verlenen in overeenstemming met de regels van
de kunst. Dit is een middelenverbintenis.
9.2 De klant erkent dat door de aard van de Diensten en de gebruikte materialen geen garantie op
resultaat kan worden gegeven. Zo kan de Onderneming niet uitsluiten dat bepaalde vlekken of
defecten niet verwijderbaar of repareerbaar zijn, dat door de poging om dit te verhelpen de schade
juist verergert of dat bepaalde bestaande gebreken of slijtage slechts tijdens de behandeling
zichtbaar worden. De Onderneming zal zich desgevallend inspannen om samen met de Klant naar
een gepaste oplossing te zoeken. De Klant aanvaardt dit onvoorspelbaar element en bevrijdt de
Onderneming van enige aansprakelijkheid in dit verband.
Artikel 10 – Overmacht en verandering van omstandigheden
10.1. Er is sprake van overmacht in geval van ontoerekenbare onmogelijkheid voor de Onderneming
om haar verbintenis na te komen. Onder gevallen van overmacht worden onder meer verstaan
natuurkrachten, brand, waterinsijpeling, overstroming, explosies, aanslagen, rellen, ongevallen en
strafrechtelijke feiten waarvan de Onderneming slachtoffer is zoals inbraak, oplichting of diefstal.
10.2 De Onderneming is niet aansprakelijk voor de niet-uitvoering of vertraging in de uitvoering van
haar verplichtingen of de schade van welke aard dan ook die voortvloeit uit overmacht. Dit betekent
onder meer dat de Onderneming niet aansprakelijk is tot vergoeding van schade aan Toevertrouwde
Voorwerpen indien deze beschadigd zijn, tenietgaan of worden ontvreemd door overmacht.
10.3. In geval van Overmacht zullen de verplichtingen van de Onderneming worden opgeschort.
Indien de Overmacht de uitvoering onmogelijk maakt hebben de Onderneming en de Klant het recht
de overeenkomst kosteloos te beëindigen.
10.4. In geval van verandering van omstandigheden zoals bedoeld in art. 5.74 BW, zijn de regels
inzake overmacht mutatis mutandis van toepassing.
Artikel 11 – Aansprakelijkheid
11.1. De Onderneming is enkel aansprakelijk in geval van opzet, grove schuld, een fout die het leven
of de fysieke integriteit van een persoon aantast of, behoudens overmacht, voor het niet-uitvoeren
van een verbintenis die een van de voornaamste prestaties van de overeenkomst vormt.
11.2 De aansprakelijkheid van de Onderneming is te allen tijde beperkt tot een maximaal bedrag
van de waarde van de bestelde Producten of Diensten, met een absoluut maximumbedrag van 500
EUR per Klant. Dezelfde aansprakelijkheidsbeperking geldt in het geval de aansprakelijkheid
verband houdt met Toevertrouwde Voorwerpen.
11.3 De aansprakelijkheid van de Onderneming is beperkt tot directe schade, met uitsluiting van,
onder andere, immateriële schade, morele schade, gevolgschade, reputatieschade, indirecte
schade en gederfde winst/omzet.
11.4 De partijen doen uitdrukkelijk afstand van de samenloopregeling uit artikel 6.3, §1 van het
Burgerlijk Wetboek. Hun relatie wordt exclusief beheerst door het contractueel
aansprakelijkheidsrecht.
Artikel 12 – Garantie
12.1. De wettelijke garantie voor tweedehandsgoederen dekt elk defect of gebrek aan conformiteit
dat zich manifesteert binnen een termijn van één jaar.
12.2. Indien een gebrek zich voordoet binnen de garantieperiode dient de Klant de Producten terug
te bezorgen aan de Onderneming op dezelfde manier als deze waarop de Klant de Producten ze
heeft ontvangen.
12.3 Gezien de unieke aard van elk Product is vervanging niet mogelijk. De Onderneming zal
daarentegen steeds het Product herstellen. Indien herstelling onmogelijk is, zal de Onderneming
een passende prijsvermindering of integrale terugbetaling toestaan.
12.4 De garantie geldt niet voor restauraties van Toevertrouwde Voorwerpen.
Artikel 13 – Prijzen en informatie
13.1. De prijzen van de Producten en Diensten zijn de prijzen die worden vermeld op het moment
dat de Klant een bestelling plaatst.
13.2. Alle prijzen zijn in EUR en inclusief btw. De opgave van prijs slaat uitsluitend op de artikelen
zoals het woordelijk wordt omschreven. Eventuele bijhorende foto’s zijn decoratief bedoeld en
kunnen elementen bevatten die niet inbegrepen zijn in de prijs. Alle prijzen zijn exclusief
leveringskosten.
13.3. Als informatie over een Product of een Dienst wegens een technische of materiële fout niet
correct of onvolledig is, zal de Onderneming schriftelijk contact opnemen met de Klant om de
bestelling te annuleren of een gecorrigeerd aanbod te doen. Kennelijke vergissingen of fouten in het
aanbod binden de Onderneming niet. De Klant heeft de mogelijkheid om de Producten of Diensten
te bestellen aan een gecorrigeerde prijs of de bestelling te annuleren.
13.4 Voor Diensten zijn aanbiedingen gebaseerd op de door de opdrachtgever verstrekte gegevens
en voorwerpen. Indien deze gegevens niet correct blijken te zijn, heeft de Onderneming het recht
haar aanbieding te wijzigen of in te trekken. De partijen erkennen dat door de aard van de Diensten
de Onderneming tijdens de uitvoering ervan kan vaststellen dat het aanbevolen is bijkomende
werken uit te voeren of dat de prijs van de werken hoger zal zijn dan verwacht. In dat geval zal de
Onderneming contact opnemen met de Klant die het recht heeft de bijkomende instructies tegen de
voorgestelde prijs te weigeren. Bij weigering zal de Onderneming het product aan de Klant
retourneren waarbij de onderzoekskosten, de reeds uitgevoerde werken alsook de kosten voor
retourzending in rekening worden gebracht.
