top of page

ALGEMENE VOORWAARDEN
Selected by Louise

Artikel 1 – Definities

  • Overeenkomst: Deze Overeenkomst.

  • Onderneming: Selected by Louise, KBO 0677.645.859, RPR Leuven, Bondgenotenlaan 81, 3000 Leuven. hello@selectedbylouise.be.

  • Klant: Elke persoon die Producten aankoopt of opdracht geeft aan de Onderneming om Diensten te verlenen.

  • Producten: De goederen beschikbaar voor aankoop op de Website of in de vestiging van de Onderneming.

  • Diensten: De Diensten die de Onderneming verleent aan de Klant in overeenstemming met haar instructies, zoals de restauratie van lederwaren.

  • Toevertrouwde Voorwerpen: Alle goederen die toebehoren aan een Klant en aan de Onderneming worden toevertrouwd in het kader van de Diensten.

  • Website: www.selectedbylouise.be.

 

Artikel 2 – Algemeen

2.1. Deze algemene voorwaarden zijn onderworpen aan het Belgisch recht. De rechtbanken van

Leuven zijn bevoegd om kennis te nemen van geschillen die voortvloeien of verband houden met

deze overeenkomst.

2.2. De Onderneming kan deze algemene voorwaarden te allen tijde wijzigen. De algemene

voorwaarden die van kracht zijn op het moment van de bestelling van zijn van toepassing op de

Overeenkomst tussen de Klant en de Onderneming.

2.3. De nietigheid van een bepaling of deel ervan een bepaling zal niet de geldigheid aantasten van

de rest van de Overeenkomst. In geval van nietigheid zullen de partijen te goeder trouw

onderhandelen om een vervangende bepaling overeen te komen die, voor zover mogelijk, het

beoogde commerciële resultaat van de oorspronkelijke bepaling bereikt.

2.4. Deze voorwaarden zijn exclusief van toepassing. Bijkomende voorwaarden van de Klant worden

uitgesloten, behoudens wanneer deze voorafgaandelijk, schriftelijk en uitdrukkelijk door de

Onderneming aanvaard zijn.

Artikel 3 – Herroepingsrecht en terugbetaling

3.1. Bij verkoop op afstand aan consumenten heeft de Klant het recht om de Overeenkomst te

herroepen.

3.2. De Klant mag de Overeenkomst alleen herroepen als de Producten niet zijn gebruikt, volledig

en onbeschadigd zijn, en voorzien zijn van hun originele labels en verpakking. De Klant is

aansprakelijk voor waardevermindering die het gevolg is van het behandelen van de Producten dat

verder gaat dan nodig was om de aard, de kenmerken en de werking van de goederen vast te

stellen.

3.3 De Klant kan het herroepingsrecht niet uitoefenen wanneer de verkoop niet op afstand werd

gesloten, wanneer de Klant niet de hoedanigheid als consument heeft of in de gevallen voorzien

door artikel VI.53 van het Wetboek Economisch Recht. Voor het uitvoeren van Diensten verzoekt

de Klant de Onderneming om deze zo snel mogelijk uit te voeren en erkent zij haar herroepingsrecht

te verliezen zodra de onderneming de overeenkomst volledig heeft uitgevoerd.

3.4. De Klant dient de Onderneming op de hoogte te brengen door het invullen van het

modelformulier in bijlage 1 en dit document aangetekend te versturen.

3.5. De Producten moeten binnen de vijf (5) dagen na kennisgeving van herroeping op eigen kosten

en op eigen risico worden verzonden of afgeleverd.

3.6. De Onderneming zal de door de Klant betaalde bedragen, exclusief leveringskosten,

terugbetalen na ontvangst van de Producten. De Onderneming kan de terugbetaling verminderen

met waardeverminderingen die het gevolg zijn van het behandelen van de Producten dat verder

gaat dan nodig was om de aard, de kenmerken en de werking van de Producten vast te stellen.

Artikel 4 – Klachtenprocedure

4.1. Als de Klant klachten heeft, kan zij contact opnemen met de Onderneming per e-mail via

hello@selectedbylouise.be of op afspraak in de handelsruimte van de Onderneming.

4.2. De Klant kan contact opnemen met de volgende entiteit om het geschil buiten de rechtbank te

regelen: Consumentenombudsdienst, North Gate II, Koning Albert II-laan 8 bus 1, 1000 Brussel,

+32 2 702 52 00, contact@consumentenombudsdienst.be, alsook bij het door de Europese Unie ter

beschikking gestelde online platform voor geschillenbeslechting, http://ec.europa.eu/odr.

Artikel 5 –Geldigheid aanbod

5.1 Een aanbod geldt steeds zolang de voorraad strekt en kan te allen tijde worden aangepast of

ingetrokken door de Onderneming. De Onderneming kan niet aansprakelijk gesteld worden voor het

niet beschikbaar zijn van een Product.

5.2 Een offerte voor Diensten dient aanvaard te worden binnen een periode van tien (10) werkdagen,

waarna deze vervalt.

Artikel 5 – Overdracht en onderaanneming

5.1. De Onderneming heeft het recht deze overeenkomst te laten uitvoeren door onderaannemers

of over te dragen aan derden zonder voorafgaande toestemming van de Klant.

Artikel 6 – Betaling en betalingsmiddelen

6.1. De Klant dient een Product of een Dienst te betalen op het moment van aankoop, tenzij hiervan

in onderlinge overeenkomst wordt afgeweken. Indien de prijs voor Diensten hoger uitvalt dan initieel

voorzien wordt de bijkomende vergoeding na uitvoering van de Diensten betaalt.

6.2. Als de Onderneming geen volledige betaling ontvangt binnen de betalingstermijn, is de Klant

1% nalatigheidsinterest per maand verschuldigd. Voor iedere betalingsherinnering zal een kost van

35 EUR worden aangerekend. Waar mogelijk heeft de Onderneming het recht om de bestelling te

annuleren. Een annuleringskost van 15% is desgevallend door de Klant verschuldigd.

Artikel 7 – Verzending, levering en afhaling

7.1. De Onderneming levert de Producten zoals die worden beschreven in de productomschrijving.

De Klant begrijpt en aanvaardt dat de Onderneming vintage en/of gerestaureerde Producten

aanbiedt en de Producten per definitie niet in nieuwstaat worden verzonden. De Producten worden

aldus aangekocht in de staat waarin ze zich bevinden op het moment van aankoop.

7.2. De Klant heeft tijdens het bestelproces de keuze uit verzending of afhaling.

7.3. Levertijden worden slechts indicatief opgegeven. Overschrijding van de levertermijn geeft geen

recht op schadevergoeding en/of ontbinding van de overeenkomst.

7.4 Het risico op schade of verlies gaat over op de Klant op het moment dat de Onderneming of de

bezorger de Producten of Toevertrouwde Voorwerpen overhandigt aan de Klant. De Klant dient de

Producten te controleren op eventuele schade bij ontvangst. Door inontvangstneming zonder

voorbehoud aanvaardt de Klant het Product in de staat waarin het zich bevindt. Indien de Klant zelf

Toevertrouwde Voorwerpen aan de Onderneming verzendt is de klant verantwoordelijk voor schade,

diefstal en verlies tijdens de verzending.

7.5 Indien de Klant nalaat om Toevertrouwde Voorwerpen op te halen binnen een termijn van één

(1) jaar na uitvoering van de Diensten wordt de overeenkomst automatisch beëindigd. De

Toevertrouwde Voorwerpen komen desgevallend toe aan de Onderneming. De Klant heeft in dat

geval geen recht op vergoeding.

7.6 Bij afhaling van Producten geldt een annuleringskost van 15% indien de Klant nalaat om

Producten af te halen binnen een termijn van 30 dagen na aankoop.

7.7 De Onderneming spant zich in om de overeengekomen uitvoeringstermijn van Diensten of de

leveringstermijn van Producten na te leven. Deze termijn is echter louter indicatief. De Onderneming

is niet aansprakelijkheid voor vertragingen in de dienstverlening.

Artikel 8 – Eigendomsvoorbehoud & retentierecht

8.1 De geleverde artikelen blijven exclusieve eigendom van de Onderneming totdat de Klant al haar

verplichtingen uit alle met de Onderneming gesloten overeenkomsten volledig is nagekomen.

8.2 De Onderneming heeft het recht haar verplichtingen, inclusief de teruggave van Toevertrouwde

Voorwerpen, op te schorten zolang de Klant niet heeft voldaan aan haar verplichtingen uit alle met

de Onderneming gesloten overeenkomsten.

Artikel 9 – Vakbekwaamheid

9.1 De onderneming spant zich in om Diensten te verlenen in overeenstemming met de regels van

de kunst. Dit is een middelenverbintenis.

9.2 De klant erkent dat door de aard van de Diensten en de gebruikte materialen geen garantie op

resultaat kan worden gegeven. Zo kan de Onderneming niet uitsluiten dat bepaalde vlekken of

defecten niet verwijderbaar of repareerbaar zijn, dat door de poging om dit te verhelpen de schade

juist verergert of dat bepaalde bestaande gebreken of slijtage slechts tijdens de behandeling

zichtbaar worden. De Onderneming zal zich desgevallend inspannen om samen met de Klant naar

een gepaste oplossing te zoeken. De Klant aanvaardt dit onvoorspelbaar element en bevrijdt de

Onderneming van enige aansprakelijkheid in dit verband.

Artikel 10 – Overmacht en verandering van omstandigheden

10.1. Er is sprake van overmacht in geval van ontoerekenbare onmogelijkheid voor de Onderneming

om haar verbintenis na te komen. Onder gevallen van overmacht worden onder meer verstaan

natuurkrachten, brand, waterinsijpeling, overstroming, explosies, aanslagen, rellen, ongevallen en

strafrechtelijke feiten waarvan de Onderneming slachtoffer is zoals inbraak, oplichting of diefstal.

10.2 De Onderneming is niet aansprakelijk voor de niet-uitvoering of vertraging in de uitvoering van

haar verplichtingen of de schade van welke aard dan ook die voortvloeit uit overmacht. Dit betekent

onder meer dat de Onderneming niet aansprakelijk is tot vergoeding van schade aan Toevertrouwde

Voorwerpen indien deze beschadigd zijn, tenietgaan of worden ontvreemd door overmacht.

10.3. In geval van Overmacht zullen de verplichtingen van de Onderneming worden opgeschort.

Indien de Overmacht de uitvoering onmogelijk maakt hebben de Onderneming en de Klant het recht

de overeenkomst kosteloos te beëindigen.

10.4. In geval van verandering van omstandigheden zoals bedoeld in art. 5.74 BW, zijn de regels

inzake overmacht mutatis mutandis van toepassing.

Artikel 11 – Aansprakelijkheid

11.1. De Onderneming is enkel aansprakelijk in geval van opzet, grove schuld, een fout die het leven

of de fysieke integriteit van een persoon aantast of, behoudens overmacht, voor het niet-uitvoeren

van een verbintenis die een van de voornaamste prestaties van de overeenkomst vormt.

11.2 De aansprakelijkheid van de Onderneming is te allen tijde beperkt tot een maximaal bedrag

van de waarde van de bestelde Producten of Diensten, met een absoluut maximumbedrag van 500

EUR per Klant. Dezelfde aansprakelijkheidsbeperking geldt in het geval de aansprakelijkheid

verband houdt met Toevertrouwde Voorwerpen.

11.3 De aansprakelijkheid van de Onderneming is beperkt tot directe schade, met uitsluiting van,

onder andere, immateriële schade, morele schade, gevolgschade, reputatieschade, indirecte

schade en gederfde winst/omzet.

11.4 De partijen doen uitdrukkelijk afstand van de samenloopregeling uit artikel 6.3, §1 van het

Burgerlijk Wetboek. Hun relatie wordt exclusief beheerst door het contractueel

aansprakelijkheidsrecht.

Artikel 12 – Garantie

12.1. De wettelijke garantie voor tweedehandsgoederen dekt elk defect of gebrek aan conformiteit

dat zich manifesteert binnen een termijn van één jaar.

12.2. Indien een gebrek zich voordoet binnen de garantieperiode dient de Klant de Producten terug

te bezorgen aan de Onderneming op dezelfde manier als deze waarop de Klant de Producten ze

heeft ontvangen.

12.3 Gezien de unieke aard van elk Product is vervanging niet mogelijk. De Onderneming zal

daarentegen steeds het Product herstellen. Indien herstelling onmogelijk is, zal de Onderneming

een passende prijsvermindering of integrale terugbetaling toestaan.

12.4 De garantie geldt niet voor restauraties van Toevertrouwde Voorwerpen.

Artikel 13 – Prijzen en informatie

13.1. De prijzen van de Producten en Diensten zijn de prijzen die worden vermeld op het moment

dat de Klant een bestelling plaatst.

13.2. Alle prijzen zijn in EUR en inclusief btw. De opgave van prijs slaat uitsluitend op de artikelen

zoals het woordelijk wordt omschreven. Eventuele bijhorende foto’s zijn decoratief bedoeld en

kunnen elementen bevatten die niet inbegrepen zijn in de prijs. Alle prijzen zijn exclusief

leveringskosten.

13.3. Als informatie over een Product of een Dienst wegens een technische of materiële fout niet

correct of onvolledig is, zal de Onderneming schriftelijk contact opnemen met de Klant om de

bestelling te annuleren of een gecorrigeerd aanbod te doen. Kennelijke vergissingen of fouten in het

aanbod binden de Onderneming niet. De Klant heeft de mogelijkheid om de Producten of Diensten

te bestellen aan een gecorrigeerde prijs of de bestelling te annuleren.

13.4 Voor Diensten zijn aanbiedingen gebaseerd op de door de opdrachtgever verstrekte gegevens

en voorwerpen. Indien deze gegevens niet correct blijken te zijn, heeft de Onderneming het recht

haar aanbieding te wijzigen of in te trekken. De partijen erkennen dat door de aard van de Diensten

de Onderneming tijdens de uitvoering ervan kan vaststellen dat het aanbevolen is bijkomende

werken uit te voeren of dat de prijs van de werken hoger zal zijn dan verwacht. In dat geval zal de

Onderneming contact opnemen met de Klant die het recht heeft de bijkomende instructies tegen de

voorgestelde prijs te weigeren. Bij weigering zal de Onderneming het product aan de Klant

retourneren waarbij de onderzoekskosten, de reeds uitgevoerde werken alsook de kosten voor

retourzending in rekening worden gebracht.

bottom of page